Table of Contents Table of Contents
Previous Page  648 / 670 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 648 / 670 Next Page
Page Background

Bestel online via

www.henryschein.nl

& telefonisch via 036 53 58 601

652

Van de Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in de Tandheel-kundige branche

(V.G.T.), statutair gevestigd te Utrecht, secretariaat: Zuiddijk 384-b, 1505 HE Zaandam,

tel. : 075-6539290, fax: 075-6539295, URL:

www.vgt.nl,

email:

info@vgt.nl

.

Voorwaarden gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Utrecht onder nummer 40410718.

Artikel 1.

TOEPASSELIJKHEID

.

1.1. Het bepaalde in deze voorwaarden is van toepassing op alle aanbiedingen of offertes van, al of

niet op afstand gesloten overeenkomsten met, leveranties van en werkzaamheden door leden van

de VGT, hierna te noemen: de leverancier, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

De toepasselijkheid van inkoop- of andere voorwaarden van de opdrachtgever wordt uitdrukkelijk

van de hand gewezen.

1.2. De opdrachtgever met wie éénmaal op de onderhavige voorwaarden werd gecontracteerd, ver-

klaart zich ermee akkoord, dat deze voorwaarden eveneens van toepassing zullen zijn op alle ver-

volgbestellingen, meerwerkopdrachten en/of nieuwe met de leverancier te sluiten overeenkomsten.

1.3. Indien, om welke reden(en) dan ook, één of meerdere van de in deze voorwaarden opgenomen

bepaling(en) geheel of gedeeltelijk nietig dan wel vernietigbaar is/zijn, blijven de overige bepalingen

onverkort van kracht.

Artikel 2.

TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST.

2.1. Alle aanbiedingen en andere uitingen van de leverancier zowel mondeling als schriftelijk en/of

elektronisch, waaronder begrepen in de ‘social media’, zijn geheel vrijblijvend. De opdrachtgever

kan geen rechten ontlenen aan eventuele verschrijvingen, druk-, tel- en/of zetfouten, zowel in cata-

logi, offertes, orderbevestigingen als op website(s) en in andere uitingen van de leverancier. Eerdere

aanbiedingen worden geacht te zijn herroepen na het uitbrengen van een nieuwe aanbieding.

2.2. De leverancier heeft het recht om zijn gebondenheid aan een overeenkomst afhankelijk te

stellen van de ontvangst van een door de opdrachtgever ondertekende kopie van de offerte en/

of orderbevestiging. Bij het plaatsen van een elektronische bestelling door de opdrachtgever heeft

de leverancier het recht om zijn gebondenheid aan een overeenkomst afhankelijk te stellen van zijn

digitale bevestiging van die bestelling.

2.3. Voor leveranties, werkzaamheden en/of meerwerkopdrachten waarvoor gezien hun aard en/

of (beperkte) omvang geen offerte c.q. opdrachtbevestiging wordt verzonden wordt de factuur

tevens als opdrachtbevestiging beschouwd. In dat geval wordt de factuur geacht de inhoud van de

overeenkomst juist en volledig weer te geven.

2.4. Monsters, beschrijvingen, afbeeldingen en publicaties worden geacht bij wijze van aanduiding

de hoedanigheid van de te leveren goederen aan te geven. De geleverde goederen kunnen echter

van bovenbedoelde monsters etc. afwijken. Eventuele afwijkingen geven de opdrachtgever niet het

recht de ontvangst of betaling van de goederen te weigeren tenzij de afwijking zo groot is dat van de

opdrachtgever in redelijkheid niet kan worden gevergd deze te accepteren.

2.5. Indien een opdrachtgever bestaat uit meerdere natuurlijke personen en/ of rechtspersonen, is

elk van die personen hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de uit de overeenkomst voort-

vloeiende verplichtingen.

Artikel 3.

ELEKTRONISCH CONTRACTEREN EN FACTUREREN.

3.1. De in dit artikel vermelde bepalingen zijn specifiek van toepassing indien de opdrachtgever een

overeenkomst tot stand brengt via elektronische weg. De overige bepalingen van deze voorwaarden

blijven onverminderd van kracht.

3.2. De leverancier is niet gehouden voorafgaande aan het sluiten van een overeenkomst via elektro-

nische weg aan de opdrachtgever informatie te verstrekken over:

- de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en in het bijzonder welke handelingen

daarvoor nodig zijn;

- het al dan niet archiveren van de overeenkomst en hoe een eventueel archief voor de opdrachtge-

ver te raadplegen zal zijn;

- de wijze waarop de opdrachtgever invoerfouten kan opsporen en corrigeren;

- de talen waarin de overeenkomst kan worden gesloten;

- de gedragscodes waaraan de leverancier zich heeft onderworpen en de wijze waarop deze ge-

dragscodes voor de opdrachtgever te raadplegen zijn.

3.3. De leverancier is niet gehouden tot het verzenden van een schriftelijke ontvangst- of orderbe-

vestiging aan de opdrachtgever van een via elektronische weg afgesloten overeenkomst. Onvermin-

derd het bepaalde in artikel 2.2 komt de overeenkomst tot stand na het elektronisch plaatsen van

een bestelling door de opdrachtgever.

3.4. Bij elektronische facturering zijn alle bepalingen van deze voorwaarden onverminderd van

kracht.

Artikel 4.

LEVERING

.

4.1. Alle door de leverancier genoemde leveringstermijnen zullen zoveel mogelijk in acht genomen

worden, doch deze termijnen zijn niet fataal. De leverancier is in ieder geval nooit gebonden aan le-

veringstermijnen, die niet meer gehaald kunnen worden vanwege niet-toerekenbare tekortkomingen

als bedoeld in artikel 14 van deze voorwaarden.

4.2. Verzending en transport van de leverancier naar de opdrachtgever geschiedt voor risico van de

leverancier.

4.3. De leverancier is gerechtigd te leveren in gedeeltes. De leveranties kunnen door de leverancier

afzonderlijk worden gefactureerd. Eenmaal afgeleverde goederen, ook al zijn deze nog niet gemon-

teerd, opgeleverd en/of gefactureerd, zijn vanaf het moment van aflevering volledig voor risico van

de opdrachtgever, daaronder begrepen het risico van beschadiging, tenietgaan of achteruitgang

door bijvoorbeeld brand, waterschade, ontvreemding, vernieling, door derden uit te voeren werk-

zaamheden e.d.

4.4. Indien bij aflevering van de bestelde goederen door de leverancier blijkt dat, zulks ter uitsluiten-

de beoordeling van de leverancier, aflevering risicovol geacht mag worden omdat derden in, op of bij

het afleveradres nog werkzaamheden uitvoeren c.q. moeten uitvoeren, is de leverancier gerechtigd,

doch nimmer verplicht, niet tot aflevering van de bestelde goederen over te gaan. De gevolgen van

een dergelijke gang van zaken, waaronder de extra te maken kosten voor een tweede aflevering, zijn

voor risico en rekening van de opdrachtgever. Iedere aansprakelijkheid van de leverancier ter zake

is uitgesloten.

Artikel 5.

PRIJZEN

.

5.1. De leverancier zal factureren op basis van de op het moment van het verstrekken van de

opdracht geldende tarieven, zoals die door de leverancier zijn vastgesteld. 5.2. Tenzij uitdrukkelijk

anders is overeengekomen, luiden alle genoemde prijzen altijd exclusief omzetbelasting.

5.3. Indien zich prijsverhogingen mochten voordoen, bijvoorbeeld ten aanzien van grond-stoffen,

wisselkoersen, materiaal, lonen en/of overheidslasten, dan heeft de leverancier het recht om

deze prijsverhogingen aan de opdrachtgever door te berekenen, zulks met dien verstande, dat de

opdrachtgever bevoegd is de overeenkomst te annuleren, wanneer dergelijke verhoging(en) samen

meer dan 10% van het oorspronkelijke orderbedrag belopen. Indien de opdrachtgever van deze

mogelijkheid gebruik maakt, blijft artikel 15 lid 1 van deze voorwaarden buiten toepassing.

5.4. Onverminderd het bepaalde in artikel 5.5 is de leverancier voor overeenkomsten met een fac-

tuurwaarde onder de € 500,00 excl. btw gerechtigd behandelings-, administratie-, en/of portokosten

aan de opdrachtgever in rekening te brengen.

5.5. Indien de zaken worden bezorgd, gemonteerd en/of geïnstalleerd, is de leverancier gerechtigd

hiervoor bezorg-, montage- en/of installatiekosten in rekening te brengen.

Artikel 6.

MONTAGE

.

6.1. De opdrachtgever dient er voor zijn risico en rekening voor te zorgen dat in de voor montage

benodigde aansluitingen voor gas, water, elektriciteit, afvoer, afzuiging, ICT, perslucht, verlichting

e.d. tijdig en naar behoren is voorzien. 6.2 De verantwoordelijkheid voor het tijdig en naar behoren

(laten) monteren van de benodigde aansluitingen op de aangegeven posities, met inachtneming van

de daarvoor geldende aansluitvoorschriften van de leverancier, nutsbedrijven en/of anderszins, ligt

volledig en uitsluitend bij de opdrachtgever.

6.3. Iedere aansprakelijkheid van de leverancier voor het door of namens de opdrachtgever tijdig en

naar behoren uitvoeren van de hiervoor bedoelde werkzaamheden is uitgesloten.

6.4. Indien er met betrekking tot het bepaalde in dit artikel in enigerlei vorm schade en/of extra kos-

ten ontstaan voor de leverancier, bijvoorbeeld door het niet of niet-tijdig kunnen aansluiten dan wel

afleveren van de te leveren goederen, is de leverancier gerechtigd deze schade en/of extra kosten

aan de opdrachtgever in rekening te brengen.

6.5. De leverancier is nimmer aansprakelijk voor tekortkomingen die hun oorsprong vinden in de

door of namens de opdrachtgever mondeling, schriftelijk of anderszins aangeleverde informatie,

zoals informatie over praktijkindeling, bestekgegevens, maatvoering, opstelling, reeds aanwezige

apparatuur en dergelijke.

6.6. Bij verhuizing van apparatuur, zowel intern als extern, is de leverancier uitsluitend aansprakelijk

voor eventuele schade wanneer hem aantoonbaar opzet of bewuste roekeloosheid te verwijten valt.

Artikel 7.

BETALING/ DEBITEURENREGISTRATIESYSTEEM.

7.1. Alle betalingen dienen te geschieden binnen acht kalenderdagen na de factuurdatum. Opdracht-

gever is niet gerechtigd tot opschorting van enige betaling en/of verrekening van enig door hem aan

leverancier verschuldigd bedrag, waaronder uitdrukkelijk begrepen (reparatie)facturen van derden.

7.2. De leverancier behoudt zich te allen tijde het recht voor om uitsluitend tegen contante betaling te

leveren of om voor aflevering dan wel montage dan wel oplevering gehele of gedeeltelijke betaling of

zekerheidsstelling te verlangen.

7.3. Alle door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds primair ter afdoening van even-

tueel verschuldigde rente en kosten waaronder begrepen de kosten van sommaties en aanmaningen

en vervolgens ter afdoening van de opeisbare facturen, te beginnen met de oudste factuur.

7.4. Bij niet-tijdige betaling is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is hij aan de leveran-

cier een rentevergoeding verschuldigd ad 1% per maand of een gedeelte daarvan, gerekend vanaf

de dag waarop de factuur betaald had moeten zijn. Indien de wettelijke handelsrente ex art. 6:119a

BW hoger is dan de in dit artikel bedongen rente, is de opdrachtgever de wettelijke handelsrente

verschuldigd.

7.5. Vanaf de datum dat de opdrachtgever in verzuim is, is de leverancier gerechtigd haar

vordering(en) zonder nadere aankondiging aan de VGT ter incasso uit handen te geven. De op-

drachtgever is dan gehouden tot betaling van buitengerechtelijke incassokosten ad 15% van het

totaal verschuldigde bedrag met een minimum van € 250,00 per incassodossier alsmede tot betaling

van alle gerechtelijke kosten.

7.6. De leverancier is verplicht alle openstaande facturen welke ouder zijn dan twee maanden aan te

melden bij het secretariaat van de VGT.

7.7. De opdrachtgever verklaart zich akkoord met de opname van zijn bedrijfsgegevens en de op

zijn naam openstaande facturen in een debiteurenregistratiesysteem, met het verstrekken van deze

gegevens aan andere leden van de VGT en met het door de VGT afgeven van waarschuwingen aan

haar leden en betrokken financiers. Indien er sprake is van betalingsachterstand(en) bij één of meer

van haar leden, is de VGT gerechtigd haar leden te adviseren de leveranties van goederen en/of

diensten aan een opdrachtgever op te schorten of te staken.

Artikel 8.

OPSCHORTING / ONTBINDING / RETENTIERECHT.

8.1. De leverancier is te allen tijde gerechtigd de opdrachtgever te vragen voldoende zekerheden

te stellen voor de nakoming van zijn betalings- en/of afnameverplichtingen en de uitvoering van de

overeenkomst of delen hiervan op te schorten zolang de gevraagde zekerheden niet zijn gesteld.

8.2. De leverancier is gerechtigd verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten, indien

de opdrachtgever de betalingscondities niet in acht neemt of anderszins zijn verplichtingen niet

nakomt.

8.3. De leverancier is gerechtigd de tussen haar en de opdrachtgever bestaande overeenkom-

sten, ook voor zover deze nog niet zijn uitgevoerd, zonder tussenkomst van de rechter ontbonden

te verklaren, indien de opdrachtgever in verzuim is als gevolg van niet-tijdige of niet-behoorlijke

voldoening aan zijn verplichtingen daaronder begrepen afnameverplichtingen, alsmede in geval van

(dreigende) insolventie daaronder begrepen al dan niet wettelijke schuldsanering alsmede surse-

ance van betaling, faillissement, bij het stilleggen c.q. de liquidatie van diens onderneming/praktijk

of als de leverancier door de VGT ingevolge artikel 7.7 van deze voorwaarden geïnformeerd wordt

over ernstige betalingsachterstanden van de opdrachtgever bij andere leveranciers die eveneens

aangesloten zijn bij de VGT.

8.4. De gevolgen van opschorting en/of ontbinding, daaronder begrepen de hieruit voortvloeiende

schade als bedoeld in artikel 15.1 van deze voorwaarden, zijn volledig voor rekening en risico van de

opdrachtgever.

8.5. Opschorting en/of ontbinding laten de betalingsverplichtingen van de opdrachtgever voor reeds

geleverde goederen c.q. reeds uitgevoerde werkzaamheden onverlet. In een dergelijke situatie is de

vordering van de leverancier met betrekking tot hetgeen reeds is geleverd c.q. reeds is uitgevoerd,

onmiddellijk opeisbaar.

8.6. De leverancier is gerechtigd alle goederen die eigendom zijn van de opdrachtgever, maar zich

op welke wijze dan ook (nog) binnen de macht van de leverancier bevinden daar binnen te houden

totdat de opdrachtgever aan al zijn of haar verplichtingen uit welke hoofde dan ook jegens de

leverancier heeft voldaan.

Artikel 9.

EIGENDOMSVOORBEHOUD

.

9.1. Alle geleverde en nog te leveren zaken blijven uitsluitend eigendom van de leverancier, totdat alle

vorderingen die de leverancier op de opdrachtgever heeft of zal verkrijgen, waaronder in ieder geval

de vorderingen genoemd in artikel 3:92 lid 2 B.W., volledig zijn betaald.

9.2. Voor het geval de opdrachtgever zijn betalingsverplichtingen niet, niet tijdig, dan wel niet

volledig nakomt, verleent hij aan de leverancier een onherroepelijke volmacht om alle door haar

geleverde goederen voor rekening van de opdrachtgever terug te halen of te doen terughalen van de

plaats waar deze zich bevinden.

Algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden