![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0658.png)
Bestel online via
www.henryschein.nl& telefonisch via 036 53 58 601
652
Van de Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in de Tandheel-kundige branche
(V.G.T.), statutair gevestigd te Utrecht, secretariaat: Zuiddijk 384-b, 1505 HE Zaandam,
tel. : 075-6539290, fax: 075-6539295, URL:
www.vgt.nl,email:
info@vgt.nl.
Voorwaarden gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Utrecht onder nummer 40410718.
Artikel 1.
TOEPASSELIJKHEID
.
1.1. Het bepaalde in deze voorwaarden is van toepassing op alle aanbiedingen of offertes van, al of
niet op afstand gesloten overeenkomsten met, leveranties van en werkzaamheden door leden van
de VGT, hierna te noemen: de leverancier, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
De toepasselijkheid van inkoop- of andere voorwaarden van de opdrachtgever wordt uitdrukkelijk
van de hand gewezen.
1.2. De opdrachtgever met wie éénmaal op de onderhavige voorwaarden werd gecontracteerd, ver-
klaart zich ermee akkoord, dat deze voorwaarden eveneens van toepassing zullen zijn op alle ver-
volgbestellingen, meerwerkopdrachten en/of nieuwe met de leverancier te sluiten overeenkomsten.
1.3. Indien, om welke reden(en) dan ook, één of meerdere van de in deze voorwaarden opgenomen
bepaling(en) geheel of gedeeltelijk nietig dan wel vernietigbaar is/zijn, blijven de overige bepalingen
onverkort van kracht.
Artikel 2.
TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST.
2.1. Alle aanbiedingen en andere uitingen van de leverancier zowel mondeling als schriftelijk en/of
elektronisch, waaronder begrepen in de ‘social media’, zijn geheel vrijblijvend. De opdrachtgever
kan geen rechten ontlenen aan eventuele verschrijvingen, druk-, tel- en/of zetfouten, zowel in cata-
logi, offertes, orderbevestigingen als op website(s) en in andere uitingen van de leverancier. Eerdere
aanbiedingen worden geacht te zijn herroepen na het uitbrengen van een nieuwe aanbieding.
2.2. De leverancier heeft het recht om zijn gebondenheid aan een overeenkomst afhankelijk te
stellen van de ontvangst van een door de opdrachtgever ondertekende kopie van de offerte en/
of orderbevestiging. Bij het plaatsen van een elektronische bestelling door de opdrachtgever heeft
de leverancier het recht om zijn gebondenheid aan een overeenkomst afhankelijk te stellen van zijn
digitale bevestiging van die bestelling.
2.3. Voor leveranties, werkzaamheden en/of meerwerkopdrachten waarvoor gezien hun aard en/
of (beperkte) omvang geen offerte c.q. opdrachtbevestiging wordt verzonden wordt de factuur
tevens als opdrachtbevestiging beschouwd. In dat geval wordt de factuur geacht de inhoud van de
overeenkomst juist en volledig weer te geven.
2.4. Monsters, beschrijvingen, afbeeldingen en publicaties worden geacht bij wijze van aanduiding
de hoedanigheid van de te leveren goederen aan te geven. De geleverde goederen kunnen echter
van bovenbedoelde monsters etc. afwijken. Eventuele afwijkingen geven de opdrachtgever niet het
recht de ontvangst of betaling van de goederen te weigeren tenzij de afwijking zo groot is dat van de
opdrachtgever in redelijkheid niet kan worden gevergd deze te accepteren.
2.5. Indien een opdrachtgever bestaat uit meerdere natuurlijke personen en/ of rechtspersonen, is
elk van die personen hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de uit de overeenkomst voort-
vloeiende verplichtingen.
Artikel 3.
ELEKTRONISCH CONTRACTEREN EN FACTUREREN.
3.1. De in dit artikel vermelde bepalingen zijn specifiek van toepassing indien de opdrachtgever een
overeenkomst tot stand brengt via elektronische weg. De overige bepalingen van deze voorwaarden
blijven onverminderd van kracht.
3.2. De leverancier is niet gehouden voorafgaande aan het sluiten van een overeenkomst via elektro-
nische weg aan de opdrachtgever informatie te verstrekken over:
- de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en in het bijzonder welke handelingen
daarvoor nodig zijn;
- het al dan niet archiveren van de overeenkomst en hoe een eventueel archief voor de opdrachtge-
ver te raadplegen zal zijn;
- de wijze waarop de opdrachtgever invoerfouten kan opsporen en corrigeren;
- de talen waarin de overeenkomst kan worden gesloten;
- de gedragscodes waaraan de leverancier zich heeft onderworpen en de wijze waarop deze ge-
dragscodes voor de opdrachtgever te raadplegen zijn.
3.3. De leverancier is niet gehouden tot het verzenden van een schriftelijke ontvangst- of orderbe-
vestiging aan de opdrachtgever van een via elektronische weg afgesloten overeenkomst. Onvermin-
derd het bepaalde in artikel 2.2 komt de overeenkomst tot stand na het elektronisch plaatsen van
een bestelling door de opdrachtgever.
3.4. Bij elektronische facturering zijn alle bepalingen van deze voorwaarden onverminderd van
kracht.
Artikel 4.
LEVERING
.
4.1. Alle door de leverancier genoemde leveringstermijnen zullen zoveel mogelijk in acht genomen
worden, doch deze termijnen zijn niet fataal. De leverancier is in ieder geval nooit gebonden aan le-
veringstermijnen, die niet meer gehaald kunnen worden vanwege niet-toerekenbare tekortkomingen
als bedoeld in artikel 14 van deze voorwaarden.
4.2. Verzending en transport van de leverancier naar de opdrachtgever geschiedt voor risico van de
leverancier.
4.3. De leverancier is gerechtigd te leveren in gedeeltes. De leveranties kunnen door de leverancier
afzonderlijk worden gefactureerd. Eenmaal afgeleverde goederen, ook al zijn deze nog niet gemon-
teerd, opgeleverd en/of gefactureerd, zijn vanaf het moment van aflevering volledig voor risico van
de opdrachtgever, daaronder begrepen het risico van beschadiging, tenietgaan of achteruitgang
door bijvoorbeeld brand, waterschade, ontvreemding, vernieling, door derden uit te voeren werk-
zaamheden e.d.
4.4. Indien bij aflevering van de bestelde goederen door de leverancier blijkt dat, zulks ter uitsluiten-
de beoordeling van de leverancier, aflevering risicovol geacht mag worden omdat derden in, op of bij
het afleveradres nog werkzaamheden uitvoeren c.q. moeten uitvoeren, is de leverancier gerechtigd,
doch nimmer verplicht, niet tot aflevering van de bestelde goederen over te gaan. De gevolgen van
een dergelijke gang van zaken, waaronder de extra te maken kosten voor een tweede aflevering, zijn
voor risico en rekening van de opdrachtgever. Iedere aansprakelijkheid van de leverancier ter zake
is uitgesloten.
Artikel 5.
PRIJZEN
.
5.1. De leverancier zal factureren op basis van de op het moment van het verstrekken van de
opdracht geldende tarieven, zoals die door de leverancier zijn vastgesteld. 5.2. Tenzij uitdrukkelijk
anders is overeengekomen, luiden alle genoemde prijzen altijd exclusief omzetbelasting.
5.3. Indien zich prijsverhogingen mochten voordoen, bijvoorbeeld ten aanzien van grond-stoffen,
wisselkoersen, materiaal, lonen en/of overheidslasten, dan heeft de leverancier het recht om
deze prijsverhogingen aan de opdrachtgever door te berekenen, zulks met dien verstande, dat de
opdrachtgever bevoegd is de overeenkomst te annuleren, wanneer dergelijke verhoging(en) samen
meer dan 10% van het oorspronkelijke orderbedrag belopen. Indien de opdrachtgever van deze
mogelijkheid gebruik maakt, blijft artikel 15 lid 1 van deze voorwaarden buiten toepassing.
5.4. Onverminderd het bepaalde in artikel 5.5 is de leverancier voor overeenkomsten met een fac-
tuurwaarde onder de € 500,00 excl. btw gerechtigd behandelings-, administratie-, en/of portokosten
aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
5.5. Indien de zaken worden bezorgd, gemonteerd en/of geïnstalleerd, is de leverancier gerechtigd
hiervoor bezorg-, montage- en/of installatiekosten in rekening te brengen.
Artikel 6.
MONTAGE
.
6.1. De opdrachtgever dient er voor zijn risico en rekening voor te zorgen dat in de voor montage
benodigde aansluitingen voor gas, water, elektriciteit, afvoer, afzuiging, ICT, perslucht, verlichting
e.d. tijdig en naar behoren is voorzien. 6.2 De verantwoordelijkheid voor het tijdig en naar behoren
(laten) monteren van de benodigde aansluitingen op de aangegeven posities, met inachtneming van
de daarvoor geldende aansluitvoorschriften van de leverancier, nutsbedrijven en/of anderszins, ligt
volledig en uitsluitend bij de opdrachtgever.
6.3. Iedere aansprakelijkheid van de leverancier voor het door of namens de opdrachtgever tijdig en
naar behoren uitvoeren van de hiervoor bedoelde werkzaamheden is uitgesloten.
6.4. Indien er met betrekking tot het bepaalde in dit artikel in enigerlei vorm schade en/of extra kos-
ten ontstaan voor de leverancier, bijvoorbeeld door het niet of niet-tijdig kunnen aansluiten dan wel
afleveren van de te leveren goederen, is de leverancier gerechtigd deze schade en/of extra kosten
aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
6.5. De leverancier is nimmer aansprakelijk voor tekortkomingen die hun oorsprong vinden in de
door of namens de opdrachtgever mondeling, schriftelijk of anderszins aangeleverde informatie,
zoals informatie over praktijkindeling, bestekgegevens, maatvoering, opstelling, reeds aanwezige
apparatuur en dergelijke.
6.6. Bij verhuizing van apparatuur, zowel intern als extern, is de leverancier uitsluitend aansprakelijk
voor eventuele schade wanneer hem aantoonbaar opzet of bewuste roekeloosheid te verwijten valt.
Artikel 7.
BETALING/ DEBITEURENREGISTRATIESYSTEEM.
7.1. Alle betalingen dienen te geschieden binnen acht kalenderdagen na de factuurdatum. Opdracht-
gever is niet gerechtigd tot opschorting van enige betaling en/of verrekening van enig door hem aan
leverancier verschuldigd bedrag, waaronder uitdrukkelijk begrepen (reparatie)facturen van derden.
7.2. De leverancier behoudt zich te allen tijde het recht voor om uitsluitend tegen contante betaling te
leveren of om voor aflevering dan wel montage dan wel oplevering gehele of gedeeltelijke betaling of
zekerheidsstelling te verlangen.
7.3. Alle door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds primair ter afdoening van even-
tueel verschuldigde rente en kosten waaronder begrepen de kosten van sommaties en aanmaningen
en vervolgens ter afdoening van de opeisbare facturen, te beginnen met de oudste factuur.
7.4. Bij niet-tijdige betaling is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is hij aan de leveran-
cier een rentevergoeding verschuldigd ad 1% per maand of een gedeelte daarvan, gerekend vanaf
de dag waarop de factuur betaald had moeten zijn. Indien de wettelijke handelsrente ex art. 6:119a
BW hoger is dan de in dit artikel bedongen rente, is de opdrachtgever de wettelijke handelsrente
verschuldigd.
7.5. Vanaf de datum dat de opdrachtgever in verzuim is, is de leverancier gerechtigd haar
vordering(en) zonder nadere aankondiging aan de VGT ter incasso uit handen te geven. De op-
drachtgever is dan gehouden tot betaling van buitengerechtelijke incassokosten ad 15% van het
totaal verschuldigde bedrag met een minimum van € 250,00 per incassodossier alsmede tot betaling
van alle gerechtelijke kosten.
7.6. De leverancier is verplicht alle openstaande facturen welke ouder zijn dan twee maanden aan te
melden bij het secretariaat van de VGT.
7.7. De opdrachtgever verklaart zich akkoord met de opname van zijn bedrijfsgegevens en de op
zijn naam openstaande facturen in een debiteurenregistratiesysteem, met het verstrekken van deze
gegevens aan andere leden van de VGT en met het door de VGT afgeven van waarschuwingen aan
haar leden en betrokken financiers. Indien er sprake is van betalingsachterstand(en) bij één of meer
van haar leden, is de VGT gerechtigd haar leden te adviseren de leveranties van goederen en/of
diensten aan een opdrachtgever op te schorten of te staken.
Artikel 8.
OPSCHORTING / ONTBINDING / RETENTIERECHT.
8.1. De leverancier is te allen tijde gerechtigd de opdrachtgever te vragen voldoende zekerheden
te stellen voor de nakoming van zijn betalings- en/of afnameverplichtingen en de uitvoering van de
overeenkomst of delen hiervan op te schorten zolang de gevraagde zekerheden niet zijn gesteld.
8.2. De leverancier is gerechtigd verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten, indien
de opdrachtgever de betalingscondities niet in acht neemt of anderszins zijn verplichtingen niet
nakomt.
8.3. De leverancier is gerechtigd de tussen haar en de opdrachtgever bestaande overeenkom-
sten, ook voor zover deze nog niet zijn uitgevoerd, zonder tussenkomst van de rechter ontbonden
te verklaren, indien de opdrachtgever in verzuim is als gevolg van niet-tijdige of niet-behoorlijke
voldoening aan zijn verplichtingen daaronder begrepen afnameverplichtingen, alsmede in geval van
(dreigende) insolventie daaronder begrepen al dan niet wettelijke schuldsanering alsmede surse-
ance van betaling, faillissement, bij het stilleggen c.q. de liquidatie van diens onderneming/praktijk
of als de leverancier door de VGT ingevolge artikel 7.7 van deze voorwaarden geïnformeerd wordt
over ernstige betalingsachterstanden van de opdrachtgever bij andere leveranciers die eveneens
aangesloten zijn bij de VGT.
8.4. De gevolgen van opschorting en/of ontbinding, daaronder begrepen de hieruit voortvloeiende
schade als bedoeld in artikel 15.1 van deze voorwaarden, zijn volledig voor rekening en risico van de
opdrachtgever.
8.5. Opschorting en/of ontbinding laten de betalingsverplichtingen van de opdrachtgever voor reeds
geleverde goederen c.q. reeds uitgevoerde werkzaamheden onverlet. In een dergelijke situatie is de
vordering van de leverancier met betrekking tot hetgeen reeds is geleverd c.q. reeds is uitgevoerd,
onmiddellijk opeisbaar.
8.6. De leverancier is gerechtigd alle goederen die eigendom zijn van de opdrachtgever, maar zich
op welke wijze dan ook (nog) binnen de macht van de leverancier bevinden daar binnen te houden
totdat de opdrachtgever aan al zijn of haar verplichtingen uit welke hoofde dan ook jegens de
leverancier heeft voldaan.
Artikel 9.
EIGENDOMSVOORBEHOUD
.
9.1. Alle geleverde en nog te leveren zaken blijven uitsluitend eigendom van de leverancier, totdat alle
vorderingen die de leverancier op de opdrachtgever heeft of zal verkrijgen, waaronder in ieder geval
de vorderingen genoemd in artikel 3:92 lid 2 B.W., volledig zijn betaald.
9.2. Voor het geval de opdrachtgever zijn betalingsverplichtingen niet, niet tijdig, dan wel niet
volledig nakomt, verleent hij aan de leverancier een onherroepelijke volmacht om alle door haar
geleverde goederen voor rekening van de opdrachtgever terug te halen of te doen terughalen van de
plaats waar deze zich bevinden.
Algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden